2024-03-28T20:15:25Z
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/oai
oai:journals.urfu.ru:article/1361
2019-09-02T08:36:02Z
Izvestia2:%D0%9B
The Phenomenon of Lermontov in V. V. Rozanov’s Essays
Феномен Лермонтова в эссеистике В. В. Розанова
Медведев, Александр Александрович
Lermontov; Rozanov; Christian tradition; Christian concepts; ontological character; Christian humanism.
история литературы; история мировой культуры
Ключевые слова Лермонтов; Розанов; христианская традиция; христианские концепты; онтологичность; христианский гуманизм.
The article studies V. V. Rozanov’s perception of Lermontov and Rozanov’s modernist concept of Russian literature as of Lermontov and its principles. Rozanov describes the mystic character of Lermontov’s lyrical poetry, focusing on the context of the Eastern Christian tradition. The universal archetypical and ontological character of Lermontov’s images is revealed by Rozanov in their relation to the culture of Ancient Egypt and Israel. Rozanov’s interpretation of Lermontov’s poetry through the prism of Christian humanism (pantheism) is proved by the reconstruction of Lermontov’s and V. Odoyevsky’s religious polemics.
В статье рассматривается розановское восприятие Лермонтова, созданная Розановым модернистская концепция русской литературы «от Лермонтова» и ее принципы. Мистичность лермонтовской лирики Розанов раскрывает в контексте восточнохристианской традиции. Универсальная архетипичность и онтологичность лермонтовских образов выявляется Розановым в соотнесении с культурами Древнего Египта и Израиля. Розановское прочтение лирики Лермонтова в русле христианского гуманизма («пантеизм») подтверждается реконструкцией религиозной полемики Лермонтова и В. Одоевского.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2014-01-24
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1361
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 16, № 4(133); 59-67
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 16, № 4(133); 59-67
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1361/1247
(c) 2015 Александр Александрович Медведев
oai:journals.urfu.ru:article/1356
2019-09-02T08:33:54Z
Izvestia2:%D0%9B
On the Problem of Personality and the Nature of Subject and Dialogic Relationships in M. Yu. Lermontov’s Creative Work
Проблема личности и природа субъектно-диалогических отношений в творчестве М. Ю. Лермонтова
Зырянов, Олег Васильевич
M. Yu. Lermontov; problem of personality; humanization (acc. to V. G. Belinsky); dialogue; transcending; subject organization of lyrical poetry; post-Romanticism; convergent you-consciousness (acc. to V. I. Tyupa).
история литературы; поэтика
. Ю. Лермонтов; проблема личности; эгоцентризм; «очеловечение» (В. Г. Белинский); диалог; трансцендирование; субъектная организация лирики; постромантизм; конвергентное «Ты-сознание» (В. И. Тюпа).
Referring to Lermontov’s creative work (lyrical poetry, and A Hero of Our Time), the author studies the logic of the subject and dialogic relationships which enables him to explain a phenomenon that is of major importance to historical poetics, i. e. the acquisition of a true dimension of a personality’s being or of convergent You-consciousness (acc. to V. I. Tyupa) that substitutes for the secluded consciousness of orthodox romanticists. Following the philosophic concept of S. L. Frank, the author reveals the dialogic intentions of Lermontov’s man’s consciousness, actualized through the transcending into the outside (I – you relationships) and inside (involvement in real spiritual reality) as the ontological basis of one’s self.
На материале творчества Лермонтова (лирическая поэзия, роман «Герой нашего времени») прослеживается логика субъектно-диалогических отношений, позволяющая объяснить важнейший в плане исторической поэтики феномен – обретение подлинного «измерения» бытия личности, или «конвергентного “Ты-сознания”» (В. И. Тюпа), идущего на смену «уединенному» сознанию ортодоксальных романтиков. С опорой на философскую концепцию С. Л. Франка выявляются диалогические интенции сознания «лермонтовского человека», актуализируемые в акте трансцендирования вовне (сфера отношений «я – ты») и вглубь (причастность к подлинной духовной реальности) как онтологической основе собственного «я».
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2014-01-24
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1356
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 16, № 4(133); 10-27
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 16, № 4(133); 10-27
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1356/1242
(c) 2015 Олег Васильевич Зырянов
oai:journals.urfu.ru:article/1362
2019-09-02T08:36:29Z
Izvestia2:%D0%9B
On the Pre-Anniversary Biographies of M. Yu. Lermontov
Размышления по поводу «предъюбилейных» биографий М. Ю. Лермонтова
Алексеева, Мария Александровна
biography; context; interpretation; scholarly character.
история литературы; теория литературы
биография; контекст; интерпретация; научность.
The article reviews a number of M. Yu. Lermontov’s biographies published on the eve of the poet’s upcoming birthday anniversary. The author focuses on the interpretations of the key events of the classic’s artistic journey and life. The author characterizes the biographers’ individual manner and style emphasizing the absence of a scholarly biography of M. Yu. Lermontov.
В статье дан обзор жизнеописаний М. Ю. Лермонтова, изданных накануне юбилея поэта. В центре внимания – своеобразие интерпретаций ключевых событий творческого и жизненного пути классика. Охарактеризована манера письма и индивидуальный стиль биографов. Обозначена проблема отсутствия научной биографии М. Ю. Лермонтова.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2014-01-24
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1362
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 16, № 4(133); 68-75
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 16, № 4(133); 68-75
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1362/1248
(c) 2015 Мария Александровна Алексеева
oai:journals.urfu.ru:article/1357
2019-09-02T08:34:22Z
Izvestia2:%D0%9B
M. Yu. Lermontov’s Wills: on the Writer's Artistic Evolution
«Завещания» М. Ю. Лермонтова: к проблеме творческой эволюции
Ермоленко, Светлана Ивановна
M. Yu. Lermontov; lyrical poetry; genre tradition; testament; folklorism; artistic evolution.
история литературы; поэтика
М. Ю. Лермонтов; лирика; жанровая традиция; завещание; фольклоризм; творческая эволюция.
The author studies M. Yu. Lermontov’s poems To a Tree, The Testament (There is a place), The Testament (Brother, I'd like to be alone with you) along with his My Will that are all rooted in the genre of the will. The article studies the influence folk poetic tradition of giving orders (coachmen’s and soldiers’ songs) had on Lermontov which allows the author to acquire a deeper understanding of the peculiarities of the poet’s folklore background and the directions of his artistic evolution.
Рассматриваются стихотворения М. Ю. Лермонтова «Дереву», «Завещание» («Есть место: близ тропы глухой...»), «Завещание» («Наедине с тобою, брат…»), а также заметка «Мое завещание», имеющие отношение к жанровой традиции завещания. Устанавливается воздействие на Лермонтова народнопоэтической традиции «отдавания наказов» (ямщицкие и солдатские песни), что позволяет углубить представление об особенностях фольклоризма поэта и направлении его творческой эволюции.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2014-01-24
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1357
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 16, № 4(133); 27-39
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 16, № 4(133); 27-39
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1357/1243
(c) 2015 Светлана Ивановна Ермоленко
oai:journals.urfu.ru:article/1358
2019-09-02T08:34:47Z
Izvestia2:%D0%9B
Genre Variations of Lermontov’s Prayers
Жанровые разновидности лермонтовских «молитв»
Перевалова, Ольга Андреевна
M. Yu. Lermontov; poetic prayer; genre variation; prayer discourse; my prayer; meta-prayer; genre reflection.
история литературы; поэтика
М. Ю. Лермонтов; стихотворная молитва; жанровая разновидность; молитвенный дискурс; «моя молитва»; «метамолитва»; жанровая рефлексия.
The author analyzes some of Lermontov’s poetic prayers and gives a detailed characteristic description of such innovative genre variations as my prayer, and the meta-prayer. The author focuses on the category of reflexivity in the poet’s creative work pointing out the interdependence of Lermontov’s prayers genre evolution and the tendencies of his spiritual and artistic development.
Рассматриваются примеры стихотворных молитв Лермонтова, подробно описываются признаки таких оригинальных жанровых разновидностей, как «моя молитва» и «метамолитва». Особое внимание уделяется категории рефлексивности в творчестве поэта. Отмечается взаимообусловленность путей жанровой эволюции молитвенной лирики Лермонтова и основных направлений его духовно-творческого развития.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2014-01-24
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1358
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 16, № 4(133); 39-46
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 16, № 4(133); 39-46
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1358/1244
(c) 2015 Ольга Андреевна Перевалова
oai:journals.urfu.ru:article/1359
2019-09-02T08:35:12Z
Izvestia2:%D0%9B
M. Yu. Lermontov’s Taman’: The Conflict of Interpretations
«Тамань» М. Ю. Лермонтова: конфликт интерпретаций
Савинков, Сергей Владимирович
Соколова, Екатерина Васильевна
context; romantic stereotypes; miscommunication; mythological model; motif of reading; book; blind boy; mystery of being.
история литературы; поэтика
контекст; романтические стереотипы; провал коммуникации; мифологическая модель; мотив чтения; книга; слепой мальчик; тайна бытия.
The article studies three interpretations of Lermontov’s Taman’. These interpretations are focused on the motif of wrong reading but the understanding of its role and meaning are directly dependent of the contexts one relies on during the interpretation process. What is emphasized largely depends on the context chosen for interpretation, i. e. romantic, mythological or Lermontovian proper. The authors concentrate on whether it is at all possible to consider such interpretations conflicting if within their own frame, each of them is reliable.
В статье рассматриваются три интерпретации лермонтовской «Тамани». В этих интерпретациях на первый план выносится мотив «неверного чтения», при этом, однако, понимание его роли и значения оказывается в прямой зависимости от берущихся во внимание контекстов. Романтический контекст заставляет расставлять акценты одним образом, мифологический – другим, собственно лермонтовский – третьим. Проблема состоит в том, можно ли считать эти интерпретации конфликтными, если в своих системах координат каждая из них отвечает принципу достоверности.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2014-01-24
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1359
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 16, № 4(133); 46-50
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 16, № 4(133); 46-50
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1359/1245
(c) 2015 Сергей Владимирович Савинков, Екатерина Васильевна Соколова
oai:journals.urfu.ru:article/1360
2019-09-02T08:35:37Z
Izvestia2:%D0%9B
The Experience of Aesthetic Self-Knowledge in Works of S. Kierkegaard and M. Lermontov (The Seducer's Diary and A Hero of Our Time)
Опыт эстетического самопознания личности в произведениях С. Кьеркегора и М. Лермонтова («Дневник обольстителя» и «Герой нашего времени»)
Овчинников, Андрей Германович
Lermontov; Kierkegaard; hero seducer; self-knowledge; spiritual and aesthetic experience; storyline; mask; motivation; romantic meta-plot.
история литературы; поэтика
Лермонтов; Кьеркегор; герой-обольститель; самопознание; духовно-эстетический опыт; фабула интриги; маска; мотивация; романтический метасюжет.
The article explores the common features of Kierkegaard’s and Lermontov’s seducers that are regarded through their spiritual and aesthetic experience of self-knowledge. The author reveals Kierkegaard’s and Lermontov’s romantic meta-plot that substantiates the unity of such characters; apart from analyzing the structure of the storyline, the author also focuses on the strategy of how the characters create their own image and model of behaviour (their masks), and their reflection of the women they seduce, as well as studies the motivation of these spiritual experiments. In the article, the strategy of mask is explained both as a play on literary clichés of romanticism and as a means to create these characters’ individualization during their negation of the mask.
В статье рассматривается общность героев-обольстителей Кьеркегора и Лермонтова, которая осмысляется в ключе их духовно-эстетического опыта самопознания. Выявляется романтический метасюжет Кьеркегора и Лермонтова, который постулирует общность данного типа героев; помимо построения фабулы интриги, анализируется стратегия создания героями собственного образа и модели поведения (маски), их рефлексия по поводу объектов соблазнения, а также осмысляется мотивация этих духовных экспериментов. Стратегия маски в статье объясняется и как своеобразная игра с литературными клише романтической эпохи, и как средство создания индивидуации героев в момент отрицания маски.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2014-01-24
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1360
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 16, № 4(133); 50-59
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 16, № 4(133); 50-59
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1360/1246
(c) 2015 Андрей Германович Овчинников