2024-03-28T19:53:23Z
https://tempusetmemoria.ru/oai
oai:journals.urfu.ru:article/1787
2016-12-26T10:15:38Z
Izvestia3:LLL
Life Long Learning and the recognition of informally acquired skills
Böhm, Jan
Философия; Педагогика;
The article describes an assessment tool, which adult educators could use to measure professional competences acquired by adult education instructors. The developed instrument that is a competence pass, helps to identify the competences that were acquired informally and create pedagogical competence profiles. Recognition of competences by the European educational community enables to make comparisons of required and achieved professional skills and is the prerequisite for recognition and certification of the practitioners.Key words: competence assessment, adult educators, qualifications, vocational training, further education, transnational mobility, educational institutes.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2015-12-29
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://tempusetmemoria.ru/article/view/1787
Tempus et Memoria; Том 10, № 4 (2015): Известия Уральского федерального университета. Серия 3. Общественные науки; 100-108
Tempus et Memoria; Том 10, № 4 (2015): Известия Уральского федерального университета. Серия 3. Общественные науки; 100-108
2782-2087
rus
https://tempusetmemoria.ru/article/view/1787/1638
(c) 2015 Jan Böhm
oai:journals.urfu.ru:article/1788
2016-12-26T10:15:38Z
Izvestia3:LLL
Future of Humanities in the Context of Modernization
Будущее гуманитарных наук в контексте процессов модернизации
Агапов, Олег Дмитриевич
Философия; Педагогика;
The article is devoted to the social and philosophical understanding of trends in the development of Russian education in the context of globalization. The author defends the theoretical and methodological position that the humanities should serve the basis for the formation of identity and personality of the Russian society in the conditions of implementation of the permanent policy of modernizing Russia. Key words: humanities, modernization, dignity, education.
Статья посвящена социально-философскому осмыслению тенденций развития российского образования в контексте глобализации. Автор отстаивает теоретико-методологическую позицию, согласно которой гуманитарные науки должны выступать основанием для формирования идентичности российского общества и личности в условиях реализации перманентной политики модернизации России.Ключевые слова: гуманитарные науки, модернизация, достоинство, образование.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2015-12-29
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://tempusetmemoria.ru/article/view/1788
Tempus et Memoria; Том 10, № 4 (2015): Известия Уральского федерального университета. Серия 3. Общественные науки; 109-113
Tempus et Memoria; Том 10, № 4 (2015): Известия Уральского федерального университета. Серия 3. Общественные науки; 109-113
2782-2087
rus
https://tempusetmemoria.ru/article/view/1788/1639
(c) 2015 Олег Дмитриевич Агапов
oai:journals.urfu.ru:article/1789
2016-12-26T10:15:38Z
Izvestia3:LLL
Principle of Humanization in Education and Transformation of Humanism in Modern Society
Принцип гуманизации в образовании и трансформация идей гуманизма в современном обществе
Гайнуллина, Лилиана Файберговна
Яковлева, Елена Людвиговна
Философия; Педагогика;
This article analyzes the humanism as a worldview proclaiming a man as the supreme value, which is closely woven into the education system since the antiquity. The idea of humanism has undergone significant transformation with the development of society and philosophical and pedagogical thought. It is emphasized that the reverse side of the modern globalized world, the world of high technology, of informatization and virtualization of society, constitutes growing global challenges, crises and risks of alienation and dehumanization. The lack of a common understanding of humanism in relation to the realities of the twenty first century leads to a variety of derivative forms of humanism such as posthumanism, transhumanism. We recommend to revive humanism and humanity in man, assigning the leading role in this process on the educational system as a unity of human training and development.Keywords: humanism, education, posthumanism, transhumanism, technogumanizm, eugenics, Übermensch, a man as the supreme value.
В статье анализируется гуманизм как мировоззренческая доктрина, провозглашающая человека в качестве высшей ценности, которая начиная с Античности тесно вплетена в систему образования. Идея гуманизма с развитием общества и философской и педагогической мысли претерпела существенные трансформации. Подчеркивается, что современный глобализирующийся мир, мир высоких технологий, информатизации и виртуализации общества, имеет своей оборотной стороной нарастание глобальных проблем, кризисов и рисков, катастрофический рост отчуждения и дегуманизации. Отсутствие единого понимания гуманизма применительно к реалиям XXI в. приводит к появлению различных производных от гуманизма направлений, таких как постгуманизм, трансгуманизм, техногуманизм. Рекомендовано возрождать гуманизм и гуманное начало в человеке, возлагая ведущую роль в этом процессе на систему образования как единство обучения, воспитания и развития человека.Ключевые слова: гуманизм, образование, постгуманизм, трансгуманизм, техногуманизм, евгеника, сверхчеловек, человек как высшая ценность.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2015-12-29
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://tempusetmemoria.ru/article/view/1789
Tempus et Memoria; Том 10, № 4 (2015): Известия Уральского федерального университета. Серия 3. Общественные науки; 114-123
Tempus et Memoria; Том 10, № 4 (2015): Известия Уральского федерального университета. Серия 3. Общественные науки; 114-123
2782-2087
rus
https://tempusetmemoria.ru/article/view/1789/1640
(c) 2015 Лилиана Файберговна Гайнуллина, Елена Людвиговна Яковлева