2024-03-29T07:54:23Z
https://journals.urfu.ru/index.php/index/oai
oai:journals.urfu.ru:article/1504
2019-10-14T09:56:59Z
Izvestia2:%D0%9F%D0%92
Elephants and Bells: The States of Myanmar in the Eyes of 15th Century Italian Travellers
Слоны и бубенчики: государства Мьянмы глазами итальянских путешественников XV в.
Vozchikov, Dmitriy Viktorovich
Republic of Venice; Genoa; Myanmar; Niccolò de' Conti; Hieronimo di Santo Stefano; orientalism; medieval voyages.
всемирная история
Венецианская республика; Генуя; Мьянма; Никколо Конти; Иеронимо ди Санто Стефано; ориентализм; средневековые путешествия.
The paper deals with the images of Ava and Pegu, two powerful medieval states of present-day Myanmar, in the accounts made by two merchants from the Italian maritime republics: Niccolò de' Conti of Venice (1439) and Hieronimo di Santo Stefano of Genoa (1499). The author observes the means of portrayal of the Southeast Asian social and religious practices in these documents, highlights the late medieval Europeans' perception of the regional body culture. The article also examines how the traditional images of India (Indias) in the medieval discourse were influenced by the travellers’ personal experience and evolved towards a more realistic portrayal.
В статье анализируются образы государств Авы и Пегу в двух отчетах, оставленных купцами из итальянских морских республик: венецианцем Никколо Конти (1439) и генуэзцем Иеронимо ди Санто Стефано (1499). Автор статьи рассматривает основные средства портретирования социальных и религиозных практик Юго-Восточной Азии в этих документах, показывает особенности восприятия телесной культуры региона человеком позднесредневекового Запада. В работе также прослеживается эволюция в средневековом дискурсе о Востоке укоренившихся образов Индии или Индий как таинственного края ойкумены в сторону более реалистичной картины под влиянием личного опыта путешественников.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2015-07-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1504
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 17, № 2(139); 44-56
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 17, № 2(139); 44-56
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1504/1391
(c) 2015 Дмитрий Викторович Возчиков
oai:journals.urfu.ru:article/1301
2015-06-29T22:08:14Z
Izvestia2:%D0%9F%D0%92
oai:journals.urfu.ru:article/1505
2019-10-14T09:56:59Z
Izvestia2:%D0%9F%D0%92
A Thoughtful Realist in the Holy Land. Sketches of D. D. Smyshlyayev on Mount Sinai and Palestine in the Context of Pilgrim Literature
«Мыслящий реалист» в Святой земле. Записки Д. Д. Смышляева о Синае и Палестине в контексте русской паломнической литературы
Abashev, Vladimir Vasilyevich
pilgrimage; travelogue; Russian culture of the 1860s; D. D. Smyshlyayev; A. N. Muravyev; A. S. Norov.
история литературы
паломничество; травелог; русская культура 1860-х гг.; Д. Д. Смышляев; А. Н. Муравьев; А. С. Норов.
The book Sinai and Palestine. From the Travel Sketches of 1865 by Perm enlightener Dmitri Smyshlyayev is analyzed in the context of Russian pilgrim literature. It is shown that the author starts a dialogue with tradition and argues with its canon. In his sketches, Smyshlyayev offered a new variation of the genre in keeping with the spirit of ‘the epoch of realism’ of the 1860s. His account is organized along the contradictory combination of two types of discourse: the scientific and the guide-book one. Smyshlyayev’s travelogue both merges heterogeneous layers of writing and reveals different levels of consciousness: religious and critical consciousness of the Russian ‘thoughtful realist’ of the 1860s with his rational desacralizing view of the world, with his focus on delnost’ – one of the key concepts of the 1860s which could be roughly translated as ‘efficiency’ or ‘reasonability’.
Книга «Синай и Палестина. Из путевых заметок 1865 года» пермского просветителя Дмитрия Смышлева анализируется в контексте русской паломнической литературы. Показано, что, вступая в диалог с традицией, писатель полемизирует с ее каноном. Своими заметками Смышляев предложил новую вариацию жанра в духе «эпохи реализма» 1860-х гг. Его повествование организуется противоречивым сочетанием двух дискурсов: ученого и собственно путеводительного. В травелоге Смышляева совмещаются как разнородные слои письма, так и разные пласты сознания: религиозного и критического сознания русского «мыслящего реалиста» 1860-х гг. с его рациональным десакрализирующим взглядом на окружающее, с его ориентацией на «дельность», – один из ключевых концептов эпохи 1860-х гг.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2015-07-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1505
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 17, № 2(139); 56-70
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 17, № 2(139); 56-70
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1505/1392
(c) 2015 Владимир Васильевич Абашев
oai:journals.urfu.ru:article/1344
2019-10-14T09:56:58Z
Izvestia2:%D0%9F%D0%92
Early Buddhist Sculpture from Gandhara and Hadda in the Hermitage Collection
Ранняя буддийская скульптура из Гандхары и Хадды в собрании Государственного Эрмитажа
Yelikhina, Yulija Igorevna
Buddhism; stone sculpture; Gandhara; Hadda; bodhisattvas; iconography.
история искусств; история мировой культуры
буддизм; каменная скульптура; Гандхара; Хадда; бодхисаттвы; иконография.
The article describes the collection of sculptures from Gandhara and Hadda, and characterizes the style and iconography of its images. The author analyzes the earliest Buddhist sculptures from Gandhara and Hadda kept in the Hermitage Museum collection. The collection consists of thirty-two objects dating back to the early stage of Buddhist art formation and development. The sculptures were created between the 2nd and the 5th centuries AD and depict Buddha, Bodhisattvas and monks. The study of the aforementioned findings is significant as they demonstrate the process of development of iconographic and iconometric canons of Buddhist art that uses antique and late Hellenic traditions as its basis. The art of Gandhara and Hadda served as a standard of the depiction of Buddha and Bodhisattvas. There are works imitating them among the monuments of Cashmere, the valley of the Swat River, the Middle East, Eastern Turkestan, China, Korea, Japan, Nepal, Tibet and South-Eastern Asia.
В статье рассказывается о коллекции скульптуры из Гандхары и Хадды, описывается стилистика и иконография образов. Автор проанализировала и рассмотрела ранние памятники буддийского искусства Гандхары и Хадды, хранящиеся в коллекции Государственного Эрмитажа. Коллекция насчитывает тридцать два предмета, относящиеся к раннему этапу становления и формирования буддийского искусства. Скульптура датируется II‒V вв. и представляет собой образы будд, бодхисаттв и монахов. Изучение этих археологических находок особенно важно, т. к. они демонстрируют процесс сложения иконографических и иконометрических канонов буддийского искусства, взяв за основу античные и поздние эллинистические традиции. Искусство Гандхары и Хадды послужило своего рода эталоном изображений Будд и бодхисаттв. Подражание этим произведениям можно видеть среди памятников Кашмира, долины реки Сват, Среднего Востока, Восточного Туркестана, Китая
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2015-07-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1344
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 17, № 2(139); 8-15
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 17, № 2(139); 8-15
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1344/1230
(c) 2015 Юлия Игоревна Елихина
oai:journals.urfu.ru:article/1506
2019-10-14T09:56:59Z
Izvestia2:%D0%9F%D0%92
‘The East Is Both Gentle and Brilliant…’: Pantuns and Peacocks of Nikolay Gumilyov
«Восток и нежный и блестящий…»: пантуны и вавлины Николая Гумилева
Kulikova, Elena Yur'evna
genre; pantun; Gumilyov; Goncharova; Larionov; East; avant-garde.
история литературы
жанр; пантун; Гумилев; Гончарова; Ларионов; Восток; авангард.
The article considers the pantun of Nikolay Gumilyov Goncharova and Larionov, reflecting Eastern motives. The avant-garde discoveries of artists are written into the rigid form of a Malay genre. The article uses the method of immanent and intertextual analysis of the text, entering intermedial space through comparison with visual arts. The result of the research is the study of a forme fixe of Silver Age poetry: the genre of the pantun based on national Eastern poetry and mediaeval lyrical poetry with oriental motives which becomes part of the new way of expression. Gumilyov presents an Eastern theme in an Eastern form.
Цель статьи – рассмотреть, как в пантуне Гумилева «Гончарова и Ларионов» отражены восточные мотивы. Авангардистские открытия художников оказались вписанными в строгую форму малайского жанра. В статье использованы методы имманентного и интертекстуального анализа текста, задан выход в интермедиальное пространство через сопоставление с произведениями изобразительного искусства. К результатам работы можно отнести изучение одной из твердых форм поэзии Серебряного века: жанр пантуна, ориентированный на национальную восточную поэзию и на средневековую лирику, в сочетании с ориентальными мотивами оказывается частью нового способа выражения. Гумилев облекает восточную тематику в «восточную форму».
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2015-07-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1506
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 17, № 2(139); 71-79
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 17, № 2(139); 71-79
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1506/1393
(c) 2015 Елена Юрьвна Куликова
oai:journals.urfu.ru:article/1494
2019-10-14T09:56:58Z
Izvestia2:%D0%9F%D0%92
Buddhist Bronze Sculpture in the Collection of the Yekaterinburg Fine Arts Museum: Problems of Attribution
Буддийская бронза в коллекции Екатеринбургского музея изобразительных искусств: проблемы атрибуции
Demenova, Viktoriya Vladimirovna
Buddhist art; attribution; Buddhist iconography; collection of Yekaterinburg Fine Arts Museum.
история искусств
Буддийское искусство; атрибуция; буддийская иконография; коллекция Екатеринбургского музея изобразительных искусств.
The article deals with the description and attribution of the Buddhist metal sculpture of the collection of Yekaterinburg Fine Arts Museum. Additionally, the article studies the routes of such works of art to Ural cities, the sources of the provincial collections in the Urals.
Статья посвящена описанию и атрибуции буддийской металлической скульптуры из собрания Екатеринбургского музея изобразительных искусств. В рамках статьи также рассматривается вопрос попадания подобных произведений на территорию уральских городов, истоки формирования провинциальных коллекций на Урале.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2015-07-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1494
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 17, № 2(139); 15-23
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 17, № 2(139); 15-23
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1494/1381
(c) 2015 Виктория Владимировна Деменова
oai:journals.urfu.ru:article/1507
2019-10-14T09:56:59Z
Izvestia2:%D0%9F%D0%92
The Function of the Chinese Theme in the Provincial Prose of Galina Klimovskaya (with Reference to The Blue Smoke of China)
Функция китайской темы в провинциальной прозе Галины Климовской (на материале повести «Синий дым Китая»)
Proskurina, Elena Nikolaevna
G. I. Klimosvskaya; The Blue Smoke of China; provincial text of Russian literature; Russian literature of Siberia; auto-documental prose; Chinese theme in Russian literature.
история литературы
Г. И. Климовская; «Синий дым Китая»; провинциальный текст русской литературы; русская литература Сибири; автодокументальная проза; китайская тема в русской литературе.
The article analyzes the auto-documental story of the contemporary Siberian writer G. Klimovskaya The Blue Smoke of China which is the first one in her book of prose bearing the same name. The story is devoted to the biographer’s recollections of her childhood. The article studies the sources and semantic expansion of the Chinese theme which is made part of the space of a provincial text through a child’s memory and also the elements that connect the story with the tradition of existential prose. The article describes the functional meaning of the Chinese theme as a connection between the child’s celebration of life and the feeling of fear coming from the era between the 1930s and the 1940s.
В статье анализируется автодокументальная повесть современной сибирской писательницы Г. Климовской «Синий дым Китая», открывающая книгу ее прозы с одноименным названием. Повесть посвящена воспоминаниям о детских годах биографического автора. Выявляются истоки и семантическое расширение китайской темы, вписанной через детскую память героини в пространство провинциального текста, а также те элементы, которые связывают повесть с традицией экзистенциальной прозы. Показывается функциональное значение китайской темы в соединении детского праздника жизни с чувством страха, исходящим от эпохи рубежа 1930–1940-х гг.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2015-07-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1507
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 17, № 2(139); 80-88
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 17, № 2(139); 80-88
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1507/1394
(c) 2015 Елена Николаевна Проскурина
oai:journals.urfu.ru:article/1502
2019-10-14T09:56:58Z
Izvestia2:%D0%9F%D0%92
The Goddess of Artists and Intellectuals: The Worship of Saraswati in the Cultures of the Buddhist East
Богиня художников и интеллектуалов: культ Сарасвати в культурах буддийского Востока
Krinskaya, Zoya Andreyevna
Rabinovich, Evgeniy Ilyich
Saraswati; Yangchenma; Benzaiten; Indian Buddhism; Tibetan Buddhism; Bon religion; Chinese Buddhism; Japanese Buddhism; Buddhist art.
история мировой культуры
Сарасвати; Янченма; Бэндзайтэн; индийский буддизм; тибетский буддизм; религия бон; китайский буддизм; японский буддизм; буддийское искусство.
The article considers the incorporation of Hindu deity into the Indo-Buddhist pantheon, the formation of a new iconography and mythological adaptation. The authors study the reception of Saraswati’s worship in Tibet and the Goddess’s establishment as a patroness of monastery intellectuals. The authors reveal the peculiarities of the transformation of Saraswati’s functional characteristics in the Far Eastern cultures as well as its inclusion into the traditional religious structures through the actualization of the deity’s generic features.
Показывается инкорпорация индуистского божества в индо-буддийский пантеон, формирование новой иконографии и мифологическая адаптация. Рассматривается рецепция культа Сарасвати в Тибете и становление богини в качестве покровительницы монастырских интеллектуалов. Выявляется специфика трансформации функциональных характеристик Сарасвати в дальневосточных культурах, включение в традиционные религиозные структуры через актуализацию родовых характеристик божества.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2015-07-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1502
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 17, № 2(139); 23-36
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 17, № 2(139); 23-36
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1502/1389
(c) 2015 Зоя Андреевна Кринская, Евгений Ильич Рабинович
oai:journals.urfu.ru:article/1508
2019-10-14T09:56:59Z
Izvestia2:%D0%9F%D0%92
The Myth of Jambyl (Based on Contemporary Kazakh Press)
Миф о Джамбуле (по материалам современной казахской печати)
Kibalnik, Sergey Akimovich
Jambyl; poet; myth; mythologization; memoirs; newspaper; Kazakh language.
Джамбул; поэт; миф; мифологизация; воспоминания; газета; казахский язык.
The article cites excerpts from D. D. Shostakovich’s memoirs that have relatively recently been published in Russian and are kept in the Memoirs Archive of composer E. G. Brusilovsky and unveil the mystery of the creative work of Jambyl, a poet of the Stalin era. With reference to the material from a popular Kazakh newspaper Svoboda Slova, the author demonstrates how differently and at times painfully modern Kazakhstan perceives the demythologization of the renowned Kazakh akyn.
В статье приведены фрагменты из сравнительно недавно опубликованных по-русски воспоминаний Д. Д. Шостаковича и из хранящихся в архиве воспоминаний композитора Е. Г. Брусиловского, в которых раскрывается тайна творчества знаменитого в сталинские времена поэта Джамбула. На основе материалов популярной в Казахстане газеты «Свобода Слова» показано, как по-разному и иногда болезненно воспринимается в современном Казахстане демифологизация прославленного казахского акына.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
статья выполнена в рамках проекта рГнФ № 15-34-01013.
2015-07-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1508
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 17, № 2(139); 89-99
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 17, № 2(139); 89-99
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1508/1395
(c) 2015 Сергей Акимович Кибальник
oai:journals.urfu.ru:article/1503
2019-10-14T09:56:59Z
Izvestia2:%D0%9F%D0%92
The Polovtsov Family as Founders of Eastern Art Collection in the Museum of Baron Stieglitz’ School of Technical Drawing
Половцовы как создатели восточной коллекции музея ЦУТР барона А. Л. Штиглица
Pronina, Mariya Gennadyevna
Museum of the School of Technical Drawing in Saint Petersburg; Eastern art; A. L. Stieglitz; A. A. Polovtsov; N. M. Polovtsova; A. A. Polovtsov, Jr.
история мировой культуры; история искусств
музей училища технического рисования в Санкт-Петербурге; восточное искусство; А. Л. Штиглиц; А. А. Половцов; Н. М. Половцова; А. А. Половцов (младший).
The article focuses on the factors that influenced the creation of a museum at the Central School of Technical Drawing possessing one of the best collections of Eastern art in pre-revolutionary Russia. The article analyzes the complex of Eastern art works with reference to the items donated to the museum by the Polovtsov family. The author considers archival sources on the philanthropic activity of baron A. L. Stieglitz, spouses A. A. Polovtsov and N. M. Polovtsova and their descendants.
Рассматриваются факторы, оказавшие влияние на создание музея при Центральном училище технического рисования, обладавшего одним из лучших собраний восточного искусства в дореволюционной России. Анализируется уникальность комплекса произведений восточного искусства на примере предметов, подаренных музею семьей Половцовых. Исследуются архивные источники, касающиеся меценатской деятельности барона А. Л. Штиглица, супругов А. А. Половцова и Н. М. Половцовой и их потомков.
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина
2015-07-17
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1503
Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2. Humanities and Arts; Том 17, № 2(139); 36-43
Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки; Том 17, № 2(139); 36-43
2587-6929
2227-2283
rus
https://journals.urfu.ru/index.php/Izvestia2/article/view/1503/1390
(c) 2015 Мария Геннадьевна Пронина